7/1/2022 streaming & download
https://virginmusic.lnk.to/shikinouta
words MINMI
music MINMI, Nujabes
(C)2004 by WEEDS MUSIC LTD. & FUJIPACIFIC MUSIC INC.
arrange, mix and master Huge M at studioHUGE
https://www.youtube.com/c/Huge-mTokyo/
https://twitter.com/hugemBP
illustration by 和田竜汰
https://www.instagram.com/w_lol_r/
オリエンタルな響きのトラックに乗せた情感豊かな歌声。これほどまでに、miuの新たな魅力を引き出した楽曲はなかったかもしれない。そう思わせるほど、彼女の第9弾配信シングル「四季ノ唄」は新鮮に感じられる。まさに新境地といっていいかもしれない。
「四季ノ唄」は、MINMIが2004年に発表したアニメ『サムライチャンプルー』のエンディングテーマのカヴァーである。レゲエやソカで知られるMINMIだが、この曲では早世した気鋭のトラックメイカーであるNujabesとタッグを組み、和テイストとヒップホップを組み合わせたユニークなナンバーとして発表。アニメ人気も相まって、日本のみならず海外でも人気が高く、カヴァーされることも多い。miuはこの“神曲”に果敢に挑み、パワフルなMINMIとは一味違う解釈を試みた。
miuが歌う「四季ノ唄」の魅力は、彼女が持つ独特の浮遊感をしっかりと打ち出したことだろう。琴の音色やジャジーなトラックは原曲を踏襲しており、MINMIヴァージョンの印象を大きく覆すものではない。しかし、miuならではのクリアヴォイスによってメロディを紡いでいくことで、この名曲に新たな命を吹き込んだといえる。とりわけ、早口のリリック回しと歌い上げるサビとの対比はスリリングですらある。その上で、ゆらぎや癒しが特徴的な声の魅力が一切ぶれていない。彼女のオリジナルといってもいいくらい、自身の持ち味を最大限に生かしている。
2000年生まれ、北海道旭川市出身のシンガーソングライターであるmiuは、本格的に配信リリースを始めてまだ1年足らずだ。しかし、一昨年4月に開設したYouTubeチャンネルはすでに5万人に近付こうとしており、「dive」や「smoke」といった代表曲のリリックビデオはあっという間に100万回再生を突破した。アジアをはじめとする海外からのアクセスも非常に多く、まだそれほど露出が多くないにもかかわらず注目度は高まっている。このタイミングで、海外での認知度の高い「四季ノ唄」のカヴァーをリリースすることは非常に重要であり、彼女の今後のステップアップにつながる起爆剤となる可能性も秘めている。
デビューして約1年の成長を感じさせるナンバーであり、声の魅力を最大限に生かし、さらには国境を越えた人気も見据えた新しいmiuの魅力をアピールする。「四季ノ唄」はそんなmiuの大きな分岐点といっていい一曲かもしれない。
miu’s highly emotional voice swells over an oriental-sounding track. There might have never been a song that could draw new elements of magnetism from her voice. Her ninth digital single “Shiki no Uta” (meaning: “song of the four seasons”) feels so fresh that it makes you think like that. She is indeed striking a new chord.
“Shiki no Uta” is a cover. MINMI’s original version is from 2004; it was the closing theme of the anime “Samurai Champloo”. On this song, although known as a reggae and soca singer, MINMI joined forces with Nujabes, the gone-too-soon talented trackmaker, to create this unique tune that blended Japanese taste with hip-hop. Along with the popularity of the anime, the song enjoys high acclaim home and abroad, spawning many covers. miu boldly challenged this “deified” song and interpreted it in an approach a little different from MINMI’s powerful rendition.
The magnetism of miu’s version of “Shiki no Uta” is perhaps her distinctive, floating sensation she made sure to deliver. The timbre of the koto and the jazzy track takes on MINMI’s original version and it does not strongly override it. However, by weaving the melody with miu’s specialty crystal-clear voice, she breathed a new life into this classic. Especially the contrast between the rapid utterance of the lyrics and the belting of the chorus is even thrilling. On top of that, the magnetism of her voice, characterized by the distinctive flicker and comfort, does not waver at all. She maximizes her unique taste and turns this song almost like her own tune.
Born in 2000 in Asahikawa, Hokkaido, singer/songwriter miu has not been one year into digitally releasing her songs. However, her YouTube channel, launched in April 2020, already has close to 50,000 subscribers; lyric videos to her iconic songs such as “dive” and “smoke” skyrocketed to one million views. The channel receives tremendous access from Asia and the rest of the world; despite modest exposure, the attention level to this songbird is only getting higher. The timely release the cover of “Shiki no Uta”, which itself is widely known overseas, is crucial. This release has the potential to catalyze her further breakthrough.
The song represents miu’s growth as an artist over this past year since her debut, maximizes the magnetism of her voice, and showcases the new attractive points of miu across borders. “Shiki no Uta” can be considered a song that may mark a significant turning point in her career.